CFP Brown French Studies Graduate Conference: Pain and Pleasure

CALL FOR PAPERS

Pleasure and Pain (Equinoxes 2015)

3-4 April 2015 | Brown University | Providence, Rhode Island

Keynote: Cary Howie

Associate Professor of Romance Studies, Cornell University

As culturally transcendent as pleasure and pain might seem, the discourse surrounding these two sensations can vary widely depending on socio-historical context. With Equinoxes 2015, we propose to investigate the heterogeneity of these prima facie universal experiences as they appear throughout the various periods and mediums of cultural production within the French-speaking world.

From the Classicist emphasis on “plaire et instruire” to the sensualist thought of Condillac, according to whom all knowledge originates with the avoidance of pain and the pursuit of pleasure, the production of meaning in French and Francophone culture has, from its earliest stages, been bound to a pleasure/pain dichotomy. Our exploration of these concepts will touch upon concerns that are 1) ontological, 2) ethical, and 3) aesthetic in nature. In the first place, our conference hopes to analyze the diverse ways French thinkers have defined these terms, asking: what constitutes pleasure and pain, and ought we indeed view these concepts as two distinct categories, or rather as sometimes indistinguishable states along a continuous spectrum? In the second place, we shall explore the circumstances under which French thinkers have attributed ethical significance to pleasure and pain, and to whom (or what) these circumstances apply. In the third place, we ask: in what ways can language ever hope to do justice to the feelings of pain and pleasure? What techniques have French letters adopted to (re)produce these states (potentially in the face of censorship), and how do these techniques differ across more visual or aural art forms?

Equinoxes encourages proposals from a variety of disciplines (French & Francophone Studies, Comparative Literature, History, Philosophy, Postcolonial Studies, Art History, Media & Cultural Studies, etc.). Potential avenues of exploration may include, but are not limited to:

-Depictions of pain and pleasure in various artistic media

-Aesthetic theories on the portrayal of pleasure and pain

-The pleasure in artistic consumption/production

– Love, desire, and sexuality

-Empathy, sympathy, pity

-Legitimations/utilizations of suffering (i.e. questions regarding capital punishment, torture, war, etc.)

-Questions regarding the body

-Human and animal rights

-Religious suffering (expiation, martyrdom, asceticism, etc.)

-Materialism

-Definitions of happiness

-Libertinism

-Questions of censorship

-Catharsis

-Pedagogical dimension of pleasure and/or pain (“plaire et instruire”)

-Theories regarding the senses

Graduate students who wish to participate in the conference should submit an abstract of no more than 250 words. Abstracts must be sent, as attachments, to brown.equinoxes@gmail.com before January 15, 2015. Emails should include the author’s name, institutional affiliation, and contact information. Presentations, whether in English or in French, should not exceed 20 minutes.

For more information, please visit our website: http://www.brown.edu/conference/equinoxes/

APPEL À COMMUNICATIONS

Plaisir et Souffrance (Equinoxes 2015)

3-4 avril 2015 | Brown University | Providence, Rhode Island

Conférencier d’honneur : Cary Howie

Professeur associé au département d’Études Romanes à Cornell University

Bien que le plaisir et la souffrance puissent apparaître comme dépourvus de toute dimension culturelle, le discours tenu autour de ces deux sensations varie considérablement en fonction du contexte socio-historique. Equinoxes 2015 vous propose d’examiner ces deux expériences, de prime abord universelles, telles qu’elles se présentent à travers différentes époques et médias de production culturels dans le monde francophone.

De l’importance que le Classicisme a donnée à l’injonction à « plaire et instruire », à la pensée sensualiste d’un Condillac dans laquelle toute connaissance tire son origine de l’évitement de la souffrance et de la poursuite du plaisir, la production de sens dans les cultures françaises et francophones a été régulièrement liée à une dichotomie plaisir/souffrance. L’étude de ces concepts touchera aux domaines ontologiques, éthiques et esthétiques. Dansun premier temps, notre conférence espère se pencher sur la façon dont les penseurs français ont défini ces termes — de quoi le plaisir et la souffrance sont- ils faits et doit-on vraiment les considérer comme deux catégories distinctes, ou plutôt comme des états vagues, parfois impossibles à discerner sur un spectre continu ? Dans un deuxième temps, nous analyserons les circonstances dans lesquelles les penseurs français ont attribué une valeur éthique au plaisir et à la souffrance, et à qui (ou à quoi) ces circonstances s’appliquent. Dans un troisième temps, enfin, nous nous demanderons dans quelle mesure le langage peut espérer rendre justice à des sensations comme le plaisir et la souffrance. Quelles sont les techniques que les lettres françaises ont adoptées pour (re)produire ces états (parfois face à la censure), et comment ces techniques diffèrent-elles dans le contexte de formes d’art plus visuelles et sonores ?

Equinoxes encourage les propositions de disciplines variées (Études françaises et francophones, Littérature comparée, Histoire, Philosophie, Études postcoloniales, Histoire de l’Art, Études des média & cultures, etc.). Les différentes pistes à suivre incluent, entre autres, ce qui suit :

-Description de la souffrance et du plaisir dans différentes formes artistiques

-Théories esthétiques sur la description du plaisir et de la souffrance

-Le plaisir dans la consommation et la production artistiques

-Amour, désir et sexualité

-Empathie, sympathie et pitié

-Légitimations et utilisations de la souffrance (par exemple, les questions concernant la peine capitale, la torture, la guerre, etc.)

-Le rapport au corps

-Les droits de l’humain et de l’animal

-La souffrance religieuse (expiation, martyr, ascétisme, etc.)

-Le matérialisme

-La définition du bonheur

-Le libertinage

-La censure

-La catharsis

-La dimension pédagogique du plaisir et/ou de la souffrance (« plaire et instruire »)

-Les théories des sensations / des sens

Les étudiants gradués qui souhaitent participer à la conférence doivent soumettre un résumé d’à peu près 250 mots. Les résumés doivent être envoyés en pièce jointe à brown.equinoxes@gmail.com avant le 15 janvier 2015. Incluez nom d’auteur, affiliation institutionnelle et contact dans votre email. Les exposés, qu’ils soient enanglais ou en français, ne dépasseront pas 20 minutes.

Pour plus d’information, merci de visiter notre site :http://www.brown.edu/conference/equinoxes/

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